Hoe werkt zweefvliegen?

Een zweefvliegtuig vliegt steeds in glijvlucht. Om zijn vlucht te verlengen heeft de piloot de keuze uit vier mogelijkheden…

Het Thermiekvliegen

Thermiek
Een zweefvliegtuig kan gebruik maken van opstijgende warme lucht om hoogte te winnen. Die opstijgende lucht noemen we thermiek, of een thermiekbel.Eens je zo’n bel gevonden hebt, kan je door er netjes in te blijven draaien, hoogte winnen met je zweeftoestel.Door voordurend op zoek te gaan naar zo’n thermiekbellen kan je enkele uren in de lucht blijven en zelfs grote afstanden afleggen met het zweefvliegtoestel.

Het Hellingvliegen

helling
Vliegen op de helling is spectaculair te noemen omdat je stijgen hebt zolang er wind op de helling staat. Je kan rekenen op gemiddeld 2x de hoogte van de helling.Helaas zijn er geen mogelijkheden in ons land om hellingvliegen te beoefenen. Het vliegen op hellingen vergt een goede opleiding en begrip van de windsituatie voor, op en over de helling.

Het Bergvliegen

De ultieme ervaring in het zweefvliegen is misschien wel het bergvliegen, ook wel alpinevliegen genoemd.Je vliegt op de thermiek die loskomt van de bergflanken die zich in de zon koesteren en soms afgewisseld met hellingwind die zich opwaarts beweegt langs de bergwand. Er worden vaak lange vluchten gerealiseerd met schitterende uitzichten. Maar niets is zo eenvoudig als het lijkt.Ook voor het bergvliegen heb je een speciale opleiding nodig.

Het Golfvliegen

Het golfvliegen is iets dat je enkel kan in gebieden met hoge bergen.Eens je in de golf bent geraakt, blijf je in rechte vlucht rustig doorstijgen.Er zijn hoogtes bereikt van 13.000 meter met het golfvliegen, wat dus hoger is dan de meeste lijnvliegtuigen vliegen. Natuurlijk heb je hier speciale voorzieningen nodig zoals warme kledij en zuurstof.

De Buitenlanding

Binnen de zweefvliegsport worden vaak proeven gevlogen. Van punt A naar punt B en vervolgens naar punt C vliegen, om een zo groot mogelijke afstand af te leggen, scherpt je pilootvaardigheid. Ook tijdens wedstrijden worden grote afstanden afgelegd. Het is ontegensprekelijk de beste methode om een zeer bekwame piloot te worden met een degelijke kennis van meteorologische omstandigheden, navigatie en stuurvaardigheid.Tijdens deze proeven of wedstrijden kunnen de thermische omstandigheden echter verminderen of je kunt een berekeningsfout maken, waardoor je niet meer op de thuisbasis geraakt. In al die gevallen maakt de zweefpiloot een buitenlanding.Hiervoor wordt een veld gekozen dat groot genoeg is om het toestel veilig aan de grond te zetten. Vanaf een veilige hoogte wordt beslist of het veld groot genoeg is en of de aanvliegroute voldoende veilig is om de buitenlanding uit te voeren.

De Startwijzen

Een zweefvliegtuig heeft een sleeptoestel of een lier nodig om te kunnen starten, tenzij de nieuwe generatie zelfstarters die je tegenwoordig meer en meer tegen komt.

  • De Sleepstart

    Een sleepstart vraagt een andere benadering.Je moet de hele sleepvlucht je zweefvliegtuig netjes achter het sleepvliegtuig aansturen. Dit vereist de nodige behendigheid en stuurvaardigheid.Het lijkt eenvoudiger te zijn dan het in werkelijkheid is.Na een vijftal minuten bereik je een hoogte van ongeveer 500 meter.In onze club gebruiken we een Piper Pawnee als sleeptoestel.

  • De Lierstart

    Een lier is een goedkoop alternatief en biedt de mogelijkheid om, in ons geval, 2 toestellen na elkaar op te lieren. Tevens is onze lier erg milieuvriendelijk, omdat ze op LPG werkt.Wij beschikken over een lier met ongeveer 300pk’s en 1500 meter kabel op de trommelsEen lierstart is best spectaculair. In enkele seconden accelereer je van stilstand naar 100 km/u en ga je in een klimhoek van ongeveer 50°, omhoog. Binnen de minuut ben je, afhankelijk van de windcondities, 300 tot 600 meter hoog.